بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۳۰۵۲
با حضور استاندار سمنان و در کارگروه تخصصی اشتغال استان ؛
آیین آغاز به کار و افتتاح رسمی پایگاه  خبری بازار کار در استان سمنان  با حضور دکتر سیدمحمدرضا  هاشمی استاندار و معاونین استاندار، مجتبی ابراهیمی رومنجان مدیرکل کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی کشور، دکتر علی منصفی راد رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان، محمد رضا صادقی معاون استاندار معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان، نورایی مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان و جمعی از مسوولین استان برگزار شد.
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵

به گزارش بازارکار، همچنین حکم فعالیت نمایندگی خبرگزاری بازار کار و نشریه تخصصی و ماهنامه نوین بازار کار نیز توسط مجتبی ابراهیمی رومنجان، مدیرکل کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی و با از سوی استاندار سمنان، علی نورایی مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان سمنان به علی منصفی راد، رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان، امیر علی بینام مدیر مسئوول بازارکار و وحید امینی نژاد مدیر رسانه و بازارکاراعطاء شد.
رسانه بازارکار می‌تواند رسانه تخصصی حوزه کارآفرینی و اشتغال باشد
استاندار سمنان در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان سمنان و آیین آغاز به کار و افتتاح رسمی پایگاه  خبری بازار کار در استان سمنان با اشاره به جهاد دانشگاهی از نهاد‌هایی است که رهبر انقلاب اسلامی به آن اعتماد دارند و این نهاد در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های چشمگیری داشته است خاطرنشان کرد: آمادگی داریم با جهاد دانشگاهی کشور و استانداری سمنان تفاهم نامه جامع همکاری امضاء کنیم.
وی در ادامه با تقدیر از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی استان سمنان گفت: جهاد دانشگاهی استان در حوزه‌های تخصصی بویژه در انتخابات اخیر در زمینه نظرسنجی‌های دقیق عملکر خوبی داشته است.
سیدمحمدرضا  هاشمی با اشاره به موضوع اشتغال دانش آموختگان در استان سمنان گفت: رسانه بازارکار یک رسانه تخصصی در حوزه اشتغال و کارآفرینی است و یکی از نیاز‌های کشور توسعه رسانه‌های تخصصی مثل بازارکار است و استانداری و مجموعه دستگاه‌های استان از این رسانه  در راستای جهاد تبیین و انعکاس فعالیت‌های حوزه اشتغال دانش بنیان حمایت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه مسئله اشتغال فارغ‌التحصیلان یک موضوع مهم در استان سمنان است گفت:  یکی از مهمترین مشکلاتی که در زمینه اشتغال در استان سمنان وجود دارد، مسئله جذب نیروی کار برای کارخانه‌ها، واحد‌های تولیدی و بخش کشاورزی است. اشتغال تحصیلکردگان با وجود اینکه آموزش عالی به عنوان پیشران تولید محسوب می‌شود، در کشور ما با مشکل روبه روست. اینکه در واحد‌های تحقیق و توسعه و دانش‌بنیان شغل ایجاد شود، از اولویت‌های ماست و نباید به پیشرفت‌های فعلی نیز اکتفا کرد و باید تا جایی که می‌توان به بهبود وضعیت اشتغال تحصیلکردگان پرداخت. در این مسیر، باید از حداکثر ظرفیت پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و جهاد دانشگاهی استفاده شود.

معضل اصلی اشتغال فارغ‌التحصیلان است
 وی ضمن اشاره به اهمیت اقتصاد دیجیتال در استان سمنان ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما در استان پرداختن به اقتصاد دیجیتال در استان است. خوشبختانه جوانان ما در استان سمنان نیز به این موضوع علاقه دارند و در همین راستا باید حتما در زمینه IT فعال باشیم و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.
استاندار سمنان با اشاره به بحث ایجاد اشتغال به ویژه برای فارغ‌التحصیلان و موضوع مشاغل خانگی خاطرنشان کرد: امیدواریم همه نهاد‌های مسئول و ذی نفع تمام ظرفیت‌های خود را برای جذب اعتبار برای حوزه مشاغل خانگی به کار بگیرند. ما در استان دو اولویت اصلی داریم. ما در استان مشکل بزرگی برای ایجاد شغل برای افراد غیرتحصیلکرده نداریم و حتی مشکل کمبود کارگر داریم. معضل اصلی اشتغال فارغ‌التحصیلان است.
وی با تاکید بر لزوم حل مشکل حاشیه نشینی به شکل ریشه‌ای با ایجاد بستر اقتصادی مناسب در مناطق محروم گفت: همچنین حاشیه‌نشینی نیز یکی از معضلات ماست که تنها با تولید سرمایه در مناطق روستایی برطرف می‌شود. حاشیه نشینی از مهاجرت بیش از حد از روستا به شهر نشئات می‌گیرد. استان سمنان ششمین استان وسیع کشور است لذا باید به این موضوع توجه ویژه کرد.
 استاندار سمنان بر اهمیت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تاکید کرد و گفت: موضوع بعدی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در استان سمنان است. خوشبختانه وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان سمنان روز به روز بهتر می‌شود و طی یک سال اخیر تعداد این شرکت‌ها صد درصد رشد داشته است، اما همچنان کار زیادی برای انجام دادن در این زمینه وجود دارد.
استاندار سمنان با اشاره به اهمیت توجه به اشتغال‌زایی در روستا‌ها اظهار کرد: روستا و عشایر به عنوان پشتیبان جامعه مصرفی شهر تعریف می‌شوند. همچنین یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی محرومیت زدایی و عدالت توزیعی است. در همین زمینه باید در زمینه اشتغال نیز به مناطق محروم‌تر توجه شود. در هر نقطه محرومی که شغل ایجاد شود ارزش آن دو چندان خواهد شد و هم برای مردم امیدآفرین است و هم از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

مشاغل خانگی به عنوان بستری مناسب برای بهبود وضعیت اشتغال
با اشاره به مشاغل خانگی به عنوان بستری مناسب برای بهبود وضعیت اشتغال در استان خاطرنشان کرد: مشاغل خانگی فرصتی طلایی برای اشتغال استان است و امیدواریم اعتبارات این موضوع برگشت نخورد. حتی ما در استانداری به مسئولان این امر هشدار داده ایم که به هیچ وجه در این زمینه کم کاری و قصور نکنند.
هاشمی با اشاره به ارزش معنوی خدمت به مردم به خصوص برای بهبود وضعیت معیشتی آن‌ها گفت: خواهش من از همه مسئولان این است که نگاه مادی به موضوع نداشته باشند چرا که اعطای تسهیلات به خانواده‌ها نه دل چند انسان بلکه چند خانواده را شاد می‌کند و ارزش معنوی فراتر از ارزش مادی این کار است. مسئولیت‌ها به هر حال روزی به پایان می‌رسند و باید از این فرصت طلایی برای جلب اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی استفاده کنیم چرا که بزرگترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی اعتماد مردم است.
وی در ادامه با اشاره به درنظر گرفتن ۱۶ عنوان مدیریتی برای فرزندان شهدا اظهار کرد: این موجب افتخارماست که ۱۶ فرزند شهید را به عناوین مختلف از جمله فرماندار، معاون و مدیر کل منسوب کرده ایم. دو تن از این فرزندان شهید معاونان خود من بودند و ما به این موضوع با توجه به عملکرد خوبشان افتخار می‌کنیم. برای موضوع کنگره شهدا نیز باید همه تلاش کنند تا این کنگره به بهترین شکل برگزار شود.
بازارکار می‌تواند به بازوی رسانه‌ای استان‌ها تبدیل شود
مدیرکل کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی کشور در این مراسم با اشاره به اینکه بازارکار می‌تواند به بازوی رسانه‌ای استان‌ها تبدیل شود گفت: جهاد دانشگاهی با بیش از دو دهه فعالیت مستمر در انتشار هفته نامه بازار کار بعنوان اولین و با سابقه‌ترین نشریه حوزه اشتغال کشور، علی رغم همه مشکلات تلاش نموده است وظیفه خود را به سر انجام مطلوب برساند.
مجتبی ابراهیمی رومنجان با تشکر از حمایت‌های مادی و معنوی استاندار سمنان از جهاد دانشگاهی و نیز لزوم همکاری در حوزه اشتغال دانش آموختگان بین دو مجموعه استانداری و جهاد دانشگاهی  افزود: این نهاد به پشتوانه تجارب علمی و اجرایی مطلوب و در راستای تقویت و توسعه فرهنگ و گفتمان اشتغال و کارآفرینی، با توجه به توسعه بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقدام به بروز رسانی و ارائه نسخه جدید پایگاه خبری بازارکار  به عنوان بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران در گستره ملی به منظور ارتباط هر چه بهتر و بیشتر با مخاطبان، کارشناسان، صاحب نظران و مدیران ملی و استانی نموده است و امید دارد با این اقدام بتواند گام موثری در تحقق زیست بوم اشتغال کشور بردارد.
وی همچنین تأکید کرد: بازار کار به عنوان بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران کوشیده است به یک مرجع قابل اطمینان و اثرگذار در حوزه اشتغال و کارافرینی تبدیل شده و آخرین اخبار، گزارش ها، سیاست گذاری ها، مصوبات و برنامه‌های حوزه آموزش‌های مهارتی، کارآفرینی، نوآوری، اقتصاد دانش بنیان، کسب و کار‌های نوپا، استخدام و مشاوره … را در اختیار مخاطبان قرار دهند.
مدیرکل کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی کشور ادامه داد: با توجه به آغاز به کار شعبه استانی پایگاه خبری بازارکار و هفته نامه بازارکار و ماهنامه تخصصی بازارکار نوین در استان سمنان، فرصت را غنیمت می‌شماریم و به جهاد گران عرصه اطلاع رسانی کار و تلاش و اشتغال در نهاد مقدس و انقلابی جهاد دانشگاهی و رئیس جهاد دانشگاهی سمنان جناب آقای علی منصفی راد و همکارانشان خدا قوت می‌گوییم و انتظار داریم در مسیر حرکت دولت بتوانند برای استان سمنان و توسعه زیر ساخت‌های اشتغال و کارآفرینی آن بیش از پیش موثر باشند.
چهل درصد اشتغال استان به دانشجویان اختصاص یافت
حسین مشتاقی، معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به نرخ دوبرابری بیکاری فارغ التحصیلان نسبت به دیگر افراد بیکار در کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه استان سمنان استان دانشجویی است، یکی از سیاست‌های کارگروه از سال گذشته تمرکز روی موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان باشد و این تصمیم گرفته شده تا چهل درصد اشتغال استان به دانشجویان اختصاص یابد. خوشبختانه این آمار تا کنون به ۲۷ درصد رسیده و امیدواریم درصد باقی مانده نیز در ماه‌های آینده محقق شود.
وی در ادامه با اشاره به نرخ بیکاری استان در سال جاری اظهار کرد: نرخ بیکاری ما در بهار ۵.۶ درصد و در تابستان ۶.۲ درصد بوده است که نرخ پایینی در استان سمنان نسبت به میانگین کشور محسوب می‌شود. آمار دقیقی نیز نمیتوان از مراکز کاریابی به دست آورد چرا که بسیاری از فارغ‌التحصیلان در کاریابی‌ها ثبت نام نمی‌کنند و این نمی‌تواند مرجع آماری دقیقی برای ما باشد. مشتاقی ضمن اشاره به آمار واحد‌های صنعتی فعال در استان سمنان گفت: دوهزار واحد صنعتی فعال با حداقل پنج نفر در استان ما وجود دارد. همچنین آمار آمار بیکاری بانوان نیز پنجاه درصد است. وی همچنین با اشاره به روند تدریجی از بین رفتن ذهنیت پشت میز نشینی در میان فارغ‌التحصیلان جویای کار اظهار کرد: ما در استان نیازمند کارگر هستیم و این سبب شده تا بسیاری از فارغ‌التحصیلان نیز پشت میزنشینی را کنار گذاشته و به سمت کار در کارخانه‌ها بروند. مشتاقی در انتها با تاکید بر ارتباط خوب و ثمربخش میان اداره کار استان سمنان و جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی نیز همکاری نزدیکی با ما دارد و ما از این بابت سپاسگزار همکاری و کمک جهاد دانشگاهی در استان سمنان هستیم.
به گزارش بازارکار، در دیدار جداگانه مجتبی ابراهیمی رومنجان مدیرکل کارآفرینی و اشتغال جهاددانشگاهی کشور، دکتر علی منصفی راد رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان، امیر علی بینام مدیر مسئوول بازارکار و وحید امینی نژاد مدیر رسانه و بازارکار با محمد رضا صادقی معاون استاندار معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان، نیاز‌ها و موضوع حمایت از رسانه بازارکار و نیز موضوعات مربوط به اشتغال و کارآفرینی در این استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
گزارش: امیر علی بینام

ارسال نظرات